Flickr:Nathan Gibbs |
Des que vàrem iniciar el MFP en el mes de setembre, cada dia que ha passat m'he sentit més atreta cap al món de la docència i en ganes d'aportar un granet d'arena amb el que hem après. Finalitzo l'assignatura en la idea reforçada que l'escola ha de ser integradora, que ha d'atendre a la
diversitat i la multiculturalitat a la qual s'enfronta. Que ha de fomentar l'intercanvi de visions a través de la comunicació, l'entesa i
la convivència, i així viure millor en una societat intercultural. Que ha
d'establir estratègies que s'ajustin a les necessitats dels alumnes
i no només pels que presentin problemes, limitacions personals o
socials. És a dir, que ha de saber reconèixer i valorar les capacitats especifiques de
cada alumne.
Tal com comenta Elsa Punset tots tenim capacitats creatives, simplement s'han de trobar i una vegade que es troben són el motor de les nostres vides.
Ha canviat la idea que tenia de l'educació, ara considero que
s'ha
de passar del sistema educatiu propedèutic al constructivista. Tal com comentava en les noves competències, no podem seguir ancorats al sistema tradicional, s'han
d'establir noves estratègies i metodologies que fomentin el coneixement i la creativitat de cada individu. L'alumne ha de passar
a tenir un paper actiu en el procés educatiu, mentre que el rol del
professor ha de ser el de guia. La millor manera d'aprendre és fent. Soc de la idea de Francesco Tonucci, les aules haurien de convertir-se
en laboratoris i tallers perquè els alumnes aprenguin experimentant. El
llibre de text hauria de passar a ser una eina entre d'altres, de la
mateixa manera que hauria de canviar el model d'avaluació.
Des del meu punt de vista els futurs docents hem de ser capaces d'aportar
estratègies i didàctiques d'aprenentatge, per a què l'escola sigui
motivadora, que els alumnes s'involucrin i gaudeixin aprenent. Que es
desenvolupin dins un entorn agradable, que creí ciutadans autònoms,
lliures i participatius. En definitiva, entre tots hem d'aconseguir crear una
escola: acollidora, integradora, respectuosa, creativa, motivadora, heterogènia...
La Senda cap a l'Aprenentatge on PhotoPeach
Tal com comenta Elsa Punset tots tenim capacitats creatives, simplement s'han de trobar i una vegade que es troben són el motor de les nostres vides.
Flickr:M a n u e l |
L'avaluació no pot continuar sent una qualificació numèrica que
s'atengui al contingut d'un llibre o el que ha dit el professor. S'hauria de dur a terme durant tot el procés educatiu, i
haurià de ser continua, sumativa i formativa, a més s'hauria d'afavorir
la coavaluació i l'autoavaluació. L'alumne ha de ser conscient de
les seves necessitats i avanços. De fet, l'avaluació ha de servir per recollir informació sobre
com l'alumne va aprenent, com s'enfronta a les activitats i de quina
manera s'aconsegueixen els objectius proposats pel dòcent. Tal
com apuntava en el meu blog sobre avaluació, aquesta ha de servir per a detectar els errors i conèixer
quines han estat les dificultats durant el procés d'aprenentatge.
Me'n vaig en la frase de Francesco
Tonucci: «l'escola ha de ser un lloc per gaudir, un espai on els
alumnes siguin feliços», i amb aquest vídeo que hem creat les meves companyes Mar Pérez, Carme Ramis i jo, en poques paraules i unes quantes imatges definim la nostra visió de d'educació.
La Senda cap a l'Aprenentatge on PhotoPeach
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada