Reconocimiento-NoComercial(by-nc)

http://es.creativecommons.org/blog/wp-content/uploads/2013/04/by-nc.eu_petit.png

dimarts, 4 de novembre del 2014

És poden desenvolupar les competències bàsiques dins el currículum ?

https://www.flickr.com/photos/prometeopuebla/


En el meu blog anterior «El perquè de les competències?» comentava que les competències a Espanya encara es contemplen com un afegit més al currículum, en comptes que els continguts estiguin al seu servei. El món de la docència ha de tenir clar que les competències bàsiques són l'element central del currículum i ha de distanciar-se de la idea que són una qüestió merament formal, ja que han de ser l'objectiu de l'educació. La qual cosa implica replantejar el sistema educatiu, i no limitar-se a fer un llistat de competències, sinó que els docents han d'aprendre a desenvolupar-les i poder així atendre a les necessitat que plantegen: tals com el coneixement (saber), habilitats (saber fer), actituds i valors (saber ser). De fet tindran la consideració de bàsiques, aquelles que permetin a l'alumnat: assolir la seva realització personal, exercir la ciutadania activa, incorporar-se a la vida adulta de manera satisfactòria i ser capaç de desenvolupar un aprenentatge permanent al llarg de la vida.


Hem de partir de la base que les disciplines no són suficients per aprendre competències, s'haurien d'analitzar a quina àrea científica pertanyen cada un dels seus continguts. La qual cosa ens du a fixar-nos que alguns continguts tenen suport disciplinari però n'hi d'altres que depenen de més d'una disciplina (interdisciplinaris) i altres que no estan recolzats per cap disciplina (meta disciplinaris). Després de la lectura de la «Idea Clave 8 » del llibre 11 ideas clave: como aprender y enseñar competències de Antoni Zabala i Laia Arnau, ens adonem que per l'exercici competent de la dimensió personal és necessari el domini de molts d'aspectes dels quals el sustent teòric és molt dèbil o no existeix, igual que si ens aturem a analitzar l'exercici professional en contextos reals, advertirem que és necessari el coneixement de moltes habilitats i actituds que no formen part de cap disciplina. És per això que, una escola que vulgui educar en competències ha d'analitzar i revisar les diferents àrees i els seus continguts i la manera d'ensenyar-los. 






L'objectiu de l'educació no és transmetre informacions sinó provocar aprenentatges de competències, un estudiant pot tenir èxit acadèmic però pot tenir un fracàs personal i social. Ara bé, no hi competències si no hi ha disposició, pot haver-hi competència en potencia però no en acte, són tan importants els coneixements com les habilitats. El coneixement no arriba amb la capacitat de memoritzar més aviat amb la capacitat de raonar. Confucio deia que, aprenem fent: "escolto o oblido, veig i crec faig i comprenc". Com es poden desenvolupar les competències bàsiques? Segons Zabala i Arnau a partir d'unes variants metodològiques que incloguin: a més d'unes activitats determinades (classe expositiva, per descobriment, per projectes...) unes relacions comunicatives que facin que coneguin el seu paper (directius, participatius, cooperatius...), maneres d'agrupació a l'aula (gran grup, equips fixos o mòbils...), distribuir l'espai i el temps (racons, tallers, aules d'àrea...) un sistema d'organització dels continguts disciplinaris, interdisciplinari, globalitzador...) l'ús de materials curriculars (llibre de text, ensenyança assistida per ordinador, fitxes auto corregibles...) i procediments per a l'avaluació (de resultat, formativa, sancionadora...) Delors manifestà que: per millorar la qualitat de l'educació també ha de millorar la formació, la situació social i les condicions de treball del personal docent. El docent ha de ser un conductor intel·lectual adaptat a la vida moderna capaç de gestionar una heterogeneïtat de coneixement que aportin a l'alumne una visió crítica i reflexiva d'un món cada dia més globalitzat. 
Una foto publicada por @dongwei45 el

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada